Monday 3 June 2013

Saya Hadir Reunion Zaman Sekolah

Seronok juga dapat hadir ke Majlis Reunion yang rakan-rakan sekolah anjur. Dapat jumpa semula kawan-kawan sekolah lama yang terpisah lebih 20tahun dalam majlis sebegitu memang menyeronokkan. Agak susah jugak orang yang berstatus anti sosial dan tak ramai friend fesbuk seperti saya nak join, tapi akhir sekali saya sertai juga. Faktor yang mendorong saya untuk turut serta adalah seperti di bawah:

Ada Makan-Makan
Biasanya reunion mesti ada aktiviti wajib menjamu selera. Jadi selain merapatkan sillaturahim antara kawan-kawan lama, makan nasi dengan kawan lama memang best. Lagi best kalau makan nasi goreng cina, tomyam, satay, ayam dan ikan panggang BBQ, kek, potongan buah tembikai, papaya dan minum air sirap atau teh 0 dengan kawan lama.

Dapat Borak Dengan Kawan Lama
Bukan senang nak jumpa dan kumpul kawan lama kalau bukan sebab event sebegini. Seronok ape dengar kisah kehidupan sahabat lama terpisah. Ada yang lebih atau kurang dari kita. Jika 20 tahun dulu masa zaman sekolah tolak hari cuti, boleh kata tiap-taip hari saya bersembang dengan kawan yang duduk di kerusi sebelah, duduk meja depan takpun belakang, ketua kelas/tingkatan mahupun pengawas sekolah apatah lagi perpustakawan. Lepas tamat sekolah semuanya tinggal kenangan. Ringkasannya ini adalah masanya untuk saya berborak dengan diaorang dan imbau memory zaman persekolahan.

Menghargai Pengerusi dan JKKK 
Reunion ini dikelola oleh ketua dan ahli jawatankuasa yang terdiri dari kawan-kawan. Tidak ade gaji pun.  Segala usaha dan penat lelah serta goodies atau hamper yang telah disumbangkan hanya ihklas untuk buat event yang bolehkan sebab kawan-kawan berkumpul. Kehadiran saya tentulah sedikit sebanyak menghargai usaha yang telah kawan-kawan sumbangkan.

Lihat Perubahan
Kita semua berubah tak kira dari segi emosi atau fizikal diri, perubahan tetap berlaku menerusi fasa kehidupan. Contoh mudah jika dulu kawan kita jenis kelakar atau suka buat joke, adakah dia akan kekal berkarakter sebegitu selepas 20 tahun berjumpa semula.  Namun begitu kalau bukan orang lain yang berubah mungkin diri kita sendiri yang banyak berubah. Kawan-kawan lama yang akan  menilai perubahan yang berlaku pada kita.

Tegur Kawan Yang Tak Sempat Tegur
Zaman persekolahan dulu banyak kelas. Mungkin saya tak sempat tegur semua kawan-kawan di kelas lain. Dulu saya pemalu orangnya dan sekarang pun masih begitu. Jadi nilah peluangnya bertegur sapa sesiapa sahaja yang dulu saya tak sempat tegur.

Mensyukuri Nikmat Yang Maha Esa
Kalau bukan kehendak Nya saya mungkin tidak ketemu sahabat-sahabat lama dibangku sekolah dulu. Saya akan mensyukuri kurniaan umur yang panjang anugerah Yang Maha Esa.

Jadi ni antara sebab saya hadir ke majlis Reunion Zaman Sekolah. Semua ni saya dapat fikirkan ketika Tuan Pengerusi Reunion buat ucapan alu-aluan. Terima kasih banyak-banyak kawan-kawan semua. Korang semua memang TERBAIK.

No comments:

Post a Comment