Friday 16 March 2012

Maskot SUKMA XV Pahang 2012

Pada Tahun ini (2012) Negeri Pahang menjadi tuan rumah bagi Sukan Malaysia. Sebelum ini Negeri Pahang pernah menjadi tuan rumah pada tahun 1996.

Maskot gajah menjadi pilihan seperti penganjuran SUKMA Pahang yang lalu.
Jom kita berkenalan dengan Maskot SUKMA XV Pahang 2012.

MASKOT
(Keluarga Tahan)

TAHAN

Nama Tahan melambangkan kemegahan dan kekuatan kepada Negeri Pahang yang mana ia merupakan gunung yang tertinggi di Semenanjung Malaysia (dengan ketinggian 2187 meter) dan terletak di Negeri Pahang.

Gunung Tahan adalah Mahkota kepad
a Banjaran Titiwangsa iaitu banjaran terbesar di Semenanjung Malaysia yang juga merupakan tulang belakang bagi Semenanjung Malaysia.

IBU (MELENTAI)

Melentai merujuk kepada (Ibu) yang mana ia merupakan satu kawasan landai berada di kedudukan paling rendah dikaki gunung Tahan iaitu 100 meter daripada aras laut. Sumber air sungai boleh didapati di kawasan ini.

ANAK LELAKI (TEKU)

Teku bersesuaian dengan nama (anak lelaki) dimana kawasan ini berada di ketinggian 158 meter daripada aras laut. Punca air juga boleh didapati di kawasan ini.

ANAK PEREMPUAN (PUTEH)

Nama Puteh sesuai diberikan kepada nama (anak perempuan) iaitu berada di ketinggian 112 meter daripada aras laut. Sumber air juga boleh didapati di kawasan ini.

No comments:

Post a Comment