Friday 29 March 2013

Jentera Kawasaki Berbumbung Yang Saya Lihat



Sebut je jenama Kawasaki yang terbayang oleh saya tentulah motosikal ‘Let the good times roll’. Tak kirelah moto kecik atau besor. Kot manapun pasti ade siri keluaran motonye berwarna hijau.



Nak dijadikan cerita, saya menyelia satu kerja turapan premix dan dapat lihat jenama kawasaki yang bukannye motosikal tapi salah satu jentera turapan premix iaitu pneumatic tyre roller. Memang sebelum ni tak pernah saya lihat tyre roller jenama Kawasaki. Itulah first timenye. Biasanye yang saya ingat brand Sakai takpun Dynapac. Saje nak cita pneumatic tyre roller ni digunakan untuk memadat premix. Ada yang panggil premix, ada yang sebut blacktop, asphalt concrete pun ade jugak. Saya suka sebut ‘tar’ je. Macam ayat: Kerja mengetar jalan telah siap dilaksanakan di simpang empat.


Sungguhpun begitu saya curiga juga, kotlah tuan punye tyre roller ni saje-saje tampal sticker Kawasaki atas sebab dia minat motor agaknye. Lepas tu balik rumah, saya pun google lah. Hasilnya, barulah saya tahu jenama Kawasaki ni bukan sahaja motosikal je malah macam-macam benda lain termasuk jentera berkaitan civil engineering. Kesimpulannye inilah jentera kawasaki berbumbung pertama yg saya lihat.

No comments:

Post a Comment