Friday 12 April 2013

Beli Udang Galah Lagi @ Rompin

Saya ke Rompin lagi. Biasanye kalau ke Rompin dari Kuantan, Boss ajak kitaorang semua  singgah dulu sarapan pagi kat kedai makan nasi dagang Ubai, Pekan. Potongan 4 segi daging Opor dia besar betul. Memang syok. Kalau tak nak makan nasi dagang boleh makan nasi minyak takpun nasi lemak.

Yang paling best bila sampai Rompin, saya boleh beli udang galah. Kali ni boss tunjuk tempat jual udang galah jauh skit dari simpang Leban Chondong. Tempat lain bukan tempat yang saya pernah beli dulu. Harga udang galah untuk gred B berat 1kilo dalam area ialah RM40-45. Gred A pulak 1 kilo RM55-60. Besor sikit saiz fizikal udang gred A (termasuk sepit dia) banding jenis gred B. Saya beli Gred B je. Tak minat sangat yang saiz dia besar sangat. Udang Galah ni dah siap-siap timbang 1kg dan bungkus dalam plastik. Nak kenal kedai yang jual udang galah ni kena tengok replika udang galah yang di pasang di depan kedai.

Kat tepi jalan hala ke Kuantan

Rasanye sepit panjang tu nanti wife gunting

Saje nak ulang cerita, masa beli dulu saya dapat majoriti udangnye bertelur. Agaknye masa tu musim udang bertelur kot. Kali ni tak la pulak. Apapun tom yam udang galah yang isteri buat memang sedap tak kiralah udang tu ade telur atau tidak.




No comments:

Post a Comment