Friday 19 October 2012

Melaka River Cruise

Ahad lepas saya ade di Bandaraya Bersejarah Melaka. Waktu malam selepas makan mee goreng mamak di restoren terbuka tepi jalan penuh dengan student IPTA, saya pun terus ke Pirate Park. Bagi saya Pirate Park ni tempat lepak keluarga yang best di tepi Sungai Melaka serta sesuai untuk budak kecik sebab ade buai macam eye on Melaka, rumah hantu, tempat lompat-lompat tinggi dan paling saya suka ada bot Melaka River Cruise.


Masa beli ticket di sini jurujual syorkan kalau nak naik bot awal, boleh naik di Jeti Taman Rempah sebab bot River Cruise start gerak pukul 9. Saya ambik keputusan untuk tunggu jelah sebab 30minit je lagi. Duduk di atas kerusi panjang sini pun ok jugak sebab boleh tengok gelagat orang ramai termasuk bot River Cruise yang penuh penumpang dari jeti lain lalu lalang.


Ticket bagi Melaka River Cruise ni RM10 bagi dewasa dan RM5 bagi bebudak. Perjalanan bot ambil masa 45 minit susuri sungai yang penuh dengan lampu warna warni di sepanjang laluan. Terang abis rumah di Kg. Morten, bangunan-bangunan lama yang dilukis mural cantik, jambatan yang disuluh lampu, pokok bakau, kincir air dan macam-macam lagi. Siap ade restoren mengadap sungai pulak tu. Oleh sebab saya naik di Pirate Park, bot pergi dulu ke Kg Morten hingga ke Jeti Taman Rempah. Selepas itu bot lalu semula ke Kg Jawa, Padang Nyiru sampai Jeti Muara. Jeti Muara ni dekat sangat dengan muzium kapal sebab nampak besar sangat kapalnye. Lepas tu balik semula ke Pirate Park.


Sepanjang perjalanan kami didengarkan info-info dan lagu-lagu selingan menerusi audio bunyi yang dipasang di dalam bot. Betul pulak tu timing dia masa beri info di setiap lokasi yang di lalui. Kat Melaka ni saya tido di Hotel Orkid, harga biliknye RM150 dan goverment rate RM140, saiz biliknye boleh tahan luas jugak. Nanti kali kalau ke Melaka semula saya nak cuba Melaka Duck Tours pulak.

No comments:

Post a Comment