Tuesday 27 May 2014

Jom Ke Panggung Layan X-Men: Days of Future Past.

Saya memang minat dengan watak X-Men. Kartun, Movie kat TV atau panggung cite X-Men saya layan je. Saya senaraikan 3 siri Movie X-Men iatu no 1. X-Men, no2. X-Men 2 (X-Men United), no3. X-Men: The Last Stand. Masa tengok X-Men pertama rasa hairan pulak sebab xde watak Beast dan Gambit. Dialog yg best masa Wolverine complain pasal baju hitam sendat pastu Cyclope jawab what would you prefer yellow spandex. Bagi saya Movie X-Men ketiga X-Men: The Last Stand yang menyebabkan saya terkejut sebab habis mati watak X-Men penting seperti Cyclope, Professor X (Charles Xavier) dan Jean Grey. Cyclope tu kan ketua pasukan X-Men. Memang tak patut.




Tapi akhirnya baru saya sedar cerita X-Men sebenarnya kisah kehidupan Wolverine. Sebabtu diaorang buat movie ke 4, X-Men Origins: Wolverine, dalam movie tu saya boleh nengok watak Cyclope matanya tertutup sebab tu x kenal Wolverine, Pofessor X pulak masih boleh berdiri depan helikopter dan ade Gambit watak utama team x-men kalau dalam karton lawan pakai tongkat dan daun terup. 

Seperti mana cite movie hollywood yang suka buat movie sebelum/kebelakang, lepas tu ade cite movie X-Men: First Class, movie siri ke 5 lebih berkisar tahun 70an tentang Professor X dan Magneto time muda dan tak ade watak wolverine pulak. Wolverine muncul kejap sangat duduk kat bar. Habis gelak satu panggung lihat wolverine/logan balas ucapan pengenalan diri Professor X dengan Magneto. Klip mula-mula dalam movie first X-Men  di tayang balik masa Magneto budak kecil guna kuasa dia kuasa tarik pintu pagar besi.

Tahun lepas movie ke-6 siri X-Men, The Wolverine kisahnya selepas kejadian X-Men 3 The Last Stand. Sebab tu Wolverine termimpi-mimpi Jean Grey yang dia bunuh. Dalam movie last sekali Professor X hidup balik pulak.
Masa kat airport ni Magneto dan Professor X maklumkan ada senjata baru dibina menentang mutan. Iklan dalam TV tu tunjuk Trask Industries bina tangan robot, tu clue yang sgt penting. Menunjukkan teknologi robot Sentinal sedang berkembang. Itulah petunjuk sambungan cite X-Men akan dibuat.

Jadi akhirnya X-Men: Days of Future Past telah di tayangkan. Saya dengan anak tengok 3d punya. Siri ke 7 kali ini ada kaitan atau mudah kira sambungan dengan X-Men: First Class. Sebabtu dua-dua professor X dan Magneto tua muda ade. Kisahnye pada masa hadapan robot Sentinel bunuh habis semua manusia dan mutan. Mula-mula robot tu bunuh mutan je tapi pastu semua manusia jugak sebab manusia kawin dengan mutan boleh dapat anak mutan. Wolverine dihantar ke masa silam melalui mindanya untuk mengubah sejarah.

Bagi saya movie X-Men kali ni memang-memang yang terbaik berbanding siri X-Men sebelumnye. Jom ke panggung melayan X-Men: Days of Future Past.

No comments:

Post a Comment