Thursday 30 August 2012

Stesen Keretapi Dekat Di hati

Saya memang suka tengok keretapi, railway dan stesennya. Bagi saya kalau lihat keretapi yang bergerak perlahan dan berhenti di stesen kemudian penumpang mula turun seumpama melihat satu episod permulaan dalam drama bersiri yang mula mengetengahkan watak-watak utama. Kemudian keretapi bergerak semula setelah dinaiki penumpang dan hilang dari pandangan, saya umpamakan menonton satu penamat gembira bagi satu episod akhir telenovela yang panjang.

Di Bandar Triang, Pahang terdapat stesen keretapi yang dekat di hati saya. Kita boleh naik keretapi untuk sampai ke Gemas, Negeri Sembilan mahupun Tumpat atau mana-mana destinasi menghala laluan pantai timur.

Lama dulu saya pernah menetap di kawasan berdekatan stesen keretapi, lokasinya tidaklah terlalu hampir dengan railway cuma pada waktu malam jika lewat tidur saya dapat dengar bunyi keretapi berhenti dan bergerak dari stesen ini. Sungguhpun begitu pada sebelah siang hari tak dengar la pulak mungkin sebab suasana malam yang sunyi takpun saya jarang duduk di rumah. Bunyi keretapi waktu malam ni seumpama peneman setia saya yang memesan supaya jangan tidur lewat.







No comments:

Post a Comment