Wednesday 5 September 2012

Naik Bot Susur Sungai Tembeling

Sebelum bulan puasa, saya sempat naik bot menyusuri Sungai Tembeling di Taman Negera Kuala Tahan, Jerantut, Pahang.  Ianya pengalaman unik bagi saya yang tidak biasa naik bot bersaiz kecil, sedang mahupun panjang. Apatah lagi rakit.


Kami sepejabat naik bot dari jeti yang juga restoren terapung. Di sini ada banyak restoran terapung seperti rumah rakit yang beroperasi dari awal pagi dan tutup pada jam 10 malam. Kalau nak minum kopi radix ataupun teh tarik sedangkan jam dah tunjuk pukul sebelas malam maka kenalah cari restoran atau kedai makan di tempat lain disebabkan restoren terapung dah tutup walaupun lampu masih terpasang. Orang meniaga pun perlu rehat juga.

Dua tahun ke setahun dulu saya pernah juga merasa makan di restoran terapong ni . Lauk ikan sungai yang tentulah sedap. Tahun ni tak sempatlah pulak.



Bot yang kami naiki boleh menempatkan 10 orang penumpang dan kami pergi taklah jauh sangat hanya sampai ke Kampung Pagi. Tak basah pun baju kena percikan air sungai.




Di Taman Negera Kuala Tahan ini saya tumpang tidor di Persona Village Resort. Chalet yang boss sewa ni sediakan banyak kemudahan kecuali TV. Jadi kita boleh menikmati keindahan semulajadi sepenuhnya. Ramai juga pelancong dalam dan luar menginap disini. Hari yang kitaorang sampai chalet penuh dengan rombongan student IPT dan ade jugalah kumpulan dari pelancong luar.

 


Cantik sangat Chalet nye

No comments:

Post a Comment