Monday 7 October 2013

Jalan-Jalan Kilang Teh Boh Sungai Palas Cameron Highlands

Saya sempat jalan-jalan di Kilang Teh Boh Sungai Palas Cameron Highlands tempoh hari. Sempatlah jugak tengok daun teh di proses di kilang tersebut termasuk snap beberapa gambo  yang saya rasa sangat menarik. Maklumlah saya memang minat minum teh terutama teh tarik. Dulu-dulu pernah terpikir jugak mcm mana teh dihasilkan di factory jadi kesempatan meninjau kilang teh Boh ni memang ..memang best la:)


Masuk kat kilang...

mula-mula dauh teh di uji dulu
mesen gelek daun teh
letak tray besar




Seperti Papan Tanda yang dipasang kat Kilang, Proses penghasilan Teh yang dijalankan ialah:

1. Makmal Menguji Daun Teh
2. Menggelek Daun
3. Pengoksidaan
4. Pengeringan
5. Pengasingan

Kat Kilang ni tak buat pembungkusan / pakajing. Semua tu buat kat kilang lain. Tak ingat pulak saya kat mane tapi ade Pengurus kat situ cite tp lupa pulak saya. 

Sememangnya Boh Ade Ummmmmmpppphhhh!!!!!!





No comments:

Post a Comment