Monday 25 June 2012

Gua Tongkat di Taman Warisan Kota Gelanggi

Saya diminta menengok jentera dan aktiviti turapan premix di lokasi yang berhampiran dengan Taman Warisan Kota Gelanggi, Jerantut, Pahang.

Dalam tempoh masa singkat yang terluang, saya dan rakan-rakan sempat melawat Gua Tongkat di Taman Warisan Kota Gelanggi ini. Di sini ada banyak gua dan Gua Tongkat adalah yang pertama kita akan jumpa. Semasa kami sampai, kami disambut dengan mesra oleh Abang Hisham yang merupakan pemandu pelancong yang ramah serta sangat arif tentang kawasan disini. Beliau menerangkan banyak perkara menarik berkenaan Gua Tongkat dan turut menunjukkan bebarapa batu gua yang menyerupai pelbagai bentuk seperti anak gajah, sauh dan kapal. Menurut Abang Hisham lagi Gua Tongkat pernah menjadi lokasi pengambaran Filem 'Sumpah Semerah Padi' dan 'Ahmad Albab'. Waaa Menarik Sungguh.

Ini baru satu gua, kat sini ada banyak lagi gua yang menarik untuk kita semua kunjungi. Jadi pendapat saya, lokasi ini memang sesuai dan patut dikunjungi bagi mereka yang menghargai  alam sekitar, kehijauan pokok dan aktiviti lasak seperti jungle tracking.

Saya turut link kan info Gua Kota Gelanggi dari Wikipedia untuk makluman kita semua. http://ms.wikipedia.org/wiki/Kota_Gelanggi



Ini bukan lalu pintu gerbang, tetapi lalu menerusi gua.



Keadaan disini sangat bersih.

Nak berkhemah pun boleh disini
Nampak tak anak gajah

damai sungguh suasana disini

No comments:

Post a Comment